ISO 9000 FÓRUM javaslatai

Az ISO 9000 FÓRUM XVII. Nemzeti Konferenciáján, Balatonvilágoson 2010. szeptember 9-én megtartott szekcióülésén az Egészségügyi Szakbizottság résztvevő tagjai az alábbi állásfoglalást alakították ki

A jelenlevők az alábbi fontos szempontokat emelték ki, mint megoldandó feladatokat a közeljövőben, amelyek előreviszik az egészségügyet:

  • Minőségfejlesztési módszerek oktatása.
  • Klinikai audit, akkreditáció, tanúsítás egységesítése
  • Standardok, és azokat mérő indikátorok kidolgozása
  • Szakmai adatok gyűjtése és feldolgozása, kiértékelése a működés ellenőrzésére.
  • Betegbiztonság, nem kívánt események megelőzése
  • Kockázatkezelés, hibaköltségek csökkentése
  • Szemléletváltozás kell. Ne tekintsük eleve adottnak és elkerülhetetlennek a hibás teljesítést.

A jelenlévők az alábbi állásfoglalást fogalmazták meg.

1. Az egészségügy még működik, mert vannak az intézményekben elkötelezett szakemberek, akik a jelenlegi nehéz körülmények között is tisztességgel teszik a dolgukat, de ha a körülmények tovább rosszabbodnak (tárgyi feltételek szűkössége, humán erőforrás megbecsülése és elismerése, személyi feltételek hiányosságai), akkor sokáig már nem fog megfelelő minőségben működni az egészségügyi ellátás Magyarországon.

2. Vannak külföldön jól működő rendszerek a kockázatkezelésre és kockázatmenedzsmentre, amelyet az állam működtet, a kórházak kötelező jelleggel részt vesznek benne. Ez pénzalapot teremt arra, hogy kezeljék az esetlegesen előforduló káresemények következményeit, de arra is rászorítja az intézményeket, hogy jelentsék, kivizsgálják és előzzék meg az ilyen események előfordulását.

3. Az államnak a jogszabályi hátteret egyértelműen meg kell teremteni a minőségfejlesztés támogatására és szabályozott keretek között történő megvalósítására. Szervezetten mögé kell állnia a kórházakban jelenleg elszórtan és nem összehangoltan végzett minőségfejlesztési munkáknak, hogy azok egységes formában, a szakmailag legjobb módszertannal, és államilag ellenőrzötten történjenek.

4. Az egészségügyet irányító kormányzati szerveknek olyan központi intézményt kell működtetni, amely szakértő módon végzi ezt a tevékenységet, és folyamatos szakmai segítséget nyújt az intézményeknek a minőségirányítás és minőségfejlesztés területén. Ezáltal lesz csak elérhető, hogy minden intézményben működjön a minőségirányítási rendszer, egységesen végezzék azokat a tevékenységeket, amelyek az egészségügy megfelelő színvonalát és a betegellátás megfelelő biztonságát garantálják. Ezáltal az egészségpolitika irányítói is rendszeresen adatokat kaphatnak arról, hogy milyen szakmai és szervezési tevékenység folyik az intézményekben, és hol kell beavatkozni, hogy javuljon a rendszer működése.

Hozzászólások

Előterjesztés az Egyetemi Klinikák Szövetsége közgyűlés ülésére


A 2011. finanszírozási évre vonatkozó közös koncepció elvei a minőségirányítás szemszögéből




Tárgy
Minőségirányítási rendszerek kiépítésére és tanúsítására a Kormány által elkülönített alap létrehozása az egészségügyi szolgáltatók hatékonyabb működtetése érdekében, valamint a tanúsítások egységes elvek szerinti lefolytatása.


Problémakör
Az egészségügyi intézmények gyógyító, diagnosztikai és betegellátást támogató igazgatási és háttér szolgáltatási területein olyan minőségirányítási rendszer kialakítása a cél, amely a működés minden szintjén szavatolja és javítja az egészségügyi ellátás minőségét és támogatja a működtető stratégiai céljainak megvalósulását , illetve fokozza a betegbiztonság és esélyegyenlőség elvárásait.
A rendszerrel szemben megfogalmazott minőségi kritériumokat az egészségügyi intézményekben az ISO 9001: 2009 szabvány elemei és a MEES 1.0 kézikönyv által előírt standardkritériumok ötvözésével és egyidejő bevezetésével teljesíthetjük.
A megfelelő minőség megteremtése és folyamatos biztosítása érdeke az intézményeknek, a tulajdonosnak, a betegnek, a finanszírozónak, az ellenőrző hatóságoknak, és valamennyi egyéb partnernek.
Az 1997 évi. CLIV törvény V. fejezet, 4. cím elvárásként fogalmazza meg minden egészségügyi szolgáltatóval szemben az egészségügyi szolgáltatások minőségének biztosítását, minőségirányítási rendszer kiépítését.

Napjainkban az egészségügyi szolgáltatók csak egy része rendelkezik valamilyen tanúsítvánnyal.
A tanúsító cégek elvárásai különbözőek a szolgáltatókkal szemben, nincs egységes szemlélet a tanúsítás során.

A hazai egészségügy gyógyító, megelőző tevékenysége jelenleg még nem protokolláris szemléletű, ezért a szakmai kollégiumok összefogása , megerősítése elsődleges feladat. Bizonyított, hogy más országokban, ahol megvalósul az egységes, protokolláris gyógyítás, kiemelkedő betegbiztonsági rendszer építhető ki. Arról se feledkezzünk meg, hogy a szakmai protokollok betartásával a hátrányos területen élők esélyegyenlősége is biztosítottá válik.


Az indikátor rendszerek kialakítására már itthon is történtek erőfeszítések. Az eddigi tapasztalatok alapján az indikátor rendszer folyamatos fejlesztésére, trendszerű mérések kialakítására van szükség. Használható indikátorok alkalmazása esetén lehetővé válik az ország valamennyi azonos ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatójának összehasonlítása ( Benchmarking).



Javaslat
A fent említett probléma körök megoldása a minőségirányítási rendszer mielőbbi kiépítése, működtetése és tanúsítása az érintett szolgáltatóknál. Az egységes rendszer kiépítésének költségeire Kormány döntés alapján egy elkülönített alapot lenne érdemes létre hozni, melyből a megfelelően felkészült intézmények finanszírozni tudnák a rendszer kialakításának és tanúsításának többlet költségeit.
Az elvárásoknak való megfelelést olyan tanúsítók végezzék, melyek egységes elvek alapján folytatják le a tanúsítási eljárást és a Nemzeti Akkreditáló Tesrület által érvényes akkreditációval rendelkeznek.
( Egészségügyi felső fokú képesítéssel rendelkező auditorok személyében.)
A motiváció érdekében a tanúsítvánnyal rendelkező egészségügyi intézmények finanszírozása különüljön el, melyet a Kormány határoz meg. Az intézmények a minősítésük rendszerére építve következő lépésként a klinikai auditot, végül az akkreditációt tűzhetnék ki célul.

Dr. Traiber-Harth Ibolya
Minőségirányítási Igazgató
Traiber • 2011. február 24., Csütörtök 13:31
Az egészségügyi felsõ és közép vezetõk
minõségirányítási rendszer bevezetése iránti motivációjának növelése érdekében alkalmazható technikák.


Az egészségügyi intézményekben bevezetett és alkalmazott minõségirányítási rendszer hatékonyan szolgálja a gyógyító, diagnosztikai, a betegellátást támogató igazgatási és háttér tevékenységek területeit. Javítani és szavatolni képes az intézmény hatékony mûködtetését, a betegek, dolgozók és beszállítók elégedettségét.
Költséghatékonysági szempontokat figyelembe véve megfelelõen képzett és kialakított indikátorok alkalmazásával a vezetõség számára lehetõség nyílik:
* A párhuzamos ellátások megszüntetésére
* A felesleges, vagy indokolatlan beavatkozások számának csökkentésére, illetve megszüntetésére
* A betegdokumentáció pontos, átlátható vezetésének megkövetelésére, mellyel visszakereshetõvé válik a beteg kezelésének folyamata. Ez lehetõséget teremthet az esetlegesen elõforduló vitás - jogi, peres – ügyek hatékonyabb, gyorsabb ezáltal költségkímélõbb rendezésére
* A mûszerekkel kapcsolatos teendõk ellátására

Esélyegyenlõségi szempontok szerint egységes, országos szintû szakmai kollégiumok által kidolgozott irányelvek, protokollok alapján történõ gyógyítás:
* Minden szolgáltatást igénybe vevõ fél számára azonos elvek, módszerek alapján történõ egységes ellátást nyújt
* Garancia az azonos kezelés elvére

Jogszabályi követelményeknek való megfelelõség:
* Jogi biztonság megteremtése, a jogszabályi változások nyomon követésével, egyik legfontosabb vezetést támogató eszköz

Egyéb lehetõségek:
* Betegek, dolgozók, beszállítók elégedettség mérése, visszacsatolása a vezetés felé

Összefoglalás:

Látható hogy a minõségirányítási rendszer bevezetése, alkalmazás hatékonyan szolgálhatja az adott egészségügyi intézményt. Meg kell értetni és gyõzni a vezetést arról, hogy a minõségirányítás átszövi az összes területet így segíti, az Õ munkájukat is. A meggyõzéshez legjobb módszernek a bevezetõben is említett költséghatékonyság bebizonyításán túl a minõségirányítási rendszer alkalmazásának elõnyeit érdemes még hangsúlyozni. Így meg kell említeni a pályázati rendszer sajátosságát, nevezetesen azt hogy csak olyan intézet pályázhat aki rendelkezik minõségbiztosítási tanúsítvánnyal. További érv lehet az hogy az adott intézményt felkeresõ betegek száma várhatóan növekedni fog a betegek intézetbe vetett bizalmának erõsödése miatt. A meggyõzés eszközein túl szükség van a vezetõk aktív részvételére is. A felsõ vezetõvel együtt kell megkeresni és kijelölni az adott egységnél dolgozó személyek közt azt a legalkalmasabb személyt aki ellátja a minõségirányítási vezetõ feladatát. Olyan vezetõ beosztású szakdolgozót kell jelölni aki elkötelezettséget mutat a minõségirányítás ügye iránt és korábbi tevékenységével már kivívta munkatársai elismerését. Meg kell még említeni az oktatás szükségességét is. Szükséges - akár többször is - egy minden dolgozót érintõ konzultatív oktatás megtartása, amellyel érthetõvé tehetõ a minõségirányítási munka lényege, célja ezzel is biztosítva a csapatmunkát az adott intézménynél .



Dr. Traiber-Harth Ibolya
minõségirányítási igazgató



Láng Attila
MIR munkatárs
Traiber • 2011. március 01., Kedd 12:47
Hozzászólás előtt be kell jelentkezni:
BELÉPÉS
Pro-Qaly

Legfrissebb hozzászólások